Ürün tasarlarken unutulmamalı: Kötü deneyimi unutmak daha zordur

6 Mart 2015 Cuma 10:04
Tasarım, Yaşam

Bir günde başımıza gelen 20 güzel olay eğer çok büyük bir dönüm noktası değilse o günün akşamı unutulur ve bir daha lafı geçmedikçe kafa yorulmaz. Fakat kötü bir deneyim yaşarsak (örneğin, metronun arıza yapması sebebiyle 10 dakika fazladan beklemek gibi) uyumadan önce başımızı yastığa koyduğumuzda bile bu olumsuz deneyimi düşünüyorken bulabiliriz kendimizi.

Arayüz de böyledir. Kullanıcı siteyi/uygulamayı görüntülüyorken o ürünü yaşıyordur bir süreliğine. Eğer iyi bir şeyler sunulmuşsa her şey olağan ve yolunda olacağından aklından arayüz ile ilgili gereksiz sorular geçmez. Doğrudan tüketilecek bilgiye ya da kendisinden istenilen veriye odaklanır.

Ancak tersi bir durumda; kullanıcı zorluk çektiyse, aradığını kolayca bulamadıysa, istediğini 2-3 adımda halledemediyse, çoğunlukla verilen hizmetin bir alternatifine yönlenmeyi düşünür. Kullanıcının bir alternatifi yoksa, yani işini o arayüz üzerinden halletmesi gerekiyorsa, stres başlar. Yaşadığı kötü deneyim viral bir etkiyle büyür. Bu deneyimi yaşayan kullanıcıların sayısı çoksa bu etkinin alanı da genişler. Korkutucu olacak biraz belki ama sonunuzu dahi getirebilir.

Örneklerle pekiştirmek gerekirse:

Dava 1: Bir haber sitesini ele alalım. Kullanıcısını arayüzündeki işaretlerle (görüntü, metin, simge) sık sık aldatıyorsa, tık almak için ucu açık manşetler atıyorsa, görsellerdeki insanların yüzünü kullanıcı bir sayfa daha gezsin diye mozaikliyorsa, uzunca bir konuşma metninden sadece başka yöne çekilebilecek bir cümleyi artniyetle cımbızlıyorsa bir süre sonra kullanıcı siteyi yer imlerinden çıkaracaktır. Sosyal medya hesaplarını takip ediyorsa takip etmeyi bırakacaktır ve bunu yapmak aklına geldiğinde genellikle iki kez düşünmeyecektir.

Dava 2: Bir alışveriş uygulamasını ele alalım. Hiçbir yerde bulunamayan çok özel ürünler satmıyorsa en iyi ihtimalle uygulamadan değil de alışveriş hizmetinin sağlandığı masaüstü veya mobil web sitesi üzerinden işini halletmeyi düşünebilir. Diğer bir senaryo ise, uğraşmadan doğrudan uygulamayı siler ve yukarıda da sözünü ettiğim gibi alternatiflere yönelir, yüzlerce alışveriş sitesinden birini kullanmayı düşünür.

Bunun gibi yüzlerce örnek çıkabilir. Bu nedenle, oluşturacağınız arayüzlerin kullanıcısını/hedef kitleyi çok iyi tanımak önceliğiniz olmalıdır. Konu ile yakından ilgili Kullanıcı merkezli arayüz tasarlamak üzerine makaleme de gözatmak isteyebilirsiniz.

6.3.15 tarihinde blog.numancebi.com adresinde yayımlanmış olan "Ürün tasarlarken unutulmamalı: Kötü deneyimi unutmak daha zordur" başlıklı bu yazı izinsiz kopyalanamaz, kaynak belirtilmeksizin alıntılanamaz. Gerektiği durumda lütfen e-posta ile izin isteyiniz. Hassasiyetiniz icin teşekkür ederim.

Bu blogda 2007'den beri sosyal ağlarda kaybolmasını istemediğim konularda yazıyorum. İşlerim ve benim hakkımda bilgi edinmek için portföyüme gözatın.
2007-2022 © blog.numancebi.com